به گزارش سایت خبری اکوپویا به نقل از رویترز، آمریکا از تمام کشتی‌ها می‌خواهد فرستنده‌های ردیاب خود را روشن نگه دارند. ردیاب های سیستم های اتوماتیک شناسایی راحت ترین راه برای مشاهده موقعیت کشتی ها هستند.

 با فشار آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران، خاموش کردن این سیستم ها توسط برخی کشورها مثل ایران برای جلوگیری از بازرسی دقیق آمریکا بسیار معمول شده است.

 یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کشور مذاکرات عمومی و خصوصی با کشورها و مالکان کشتی ها آغاز کرده تا تاکید کند که سیستم های ردیابی همیشه باید روشن باشند.

 پس از اینکه کماندوهای ایران یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کردند، تنش‌ها بین ایران و انگلستان بالا گرفت. تنگه هرمز مهم ترین گذرگاه آبی برای نفتکش هاست. این اتفاق دو هفته پس از آن افتاد که نیروهای انگلیسی یک نفتکش ایرانی را نزدیک به جبل‌الطارق به اتهام نقض تحریم های اروپا علیه سوریه توقیف کرده بودند.

 این مقام آمریکایی گفت:« فعالیت های زیادی در همان منطقه ای که سیستم ردیاب کشتی ها خاموش می شوند اتفاق می افتد .احتمالاً این منطقه در شمال تنگه هرمز باشد چون بنادر استراتژیکی که این کشتی ها از آن استفاده می کنند در این منطقه قرار دارد».

 وی تهران را متهم کرد که قصد دارد با خاموش کردن سیستم ردیاب کشتی ها و دستکاری مدارک برای تغییر نام کشور فرستنده محموله ها با نام دیگری مانند عراق، تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

 وی اضافه کرد ایران با استفاده از کشتی های مختلف و خاموش کردن سیستم ردیاب آنها، از این فرصت ها بهره می برد.

بیش از یک دهه گذشته، آژانس کشتیرانی سازمان ملل که یک سازمان دریانوردی بین المللی است، طی کنوانسیونی کشتی ها را ملزم به استفاده از ردیاب کرد تا امنیت دریایی تامین شود.

 این سیستم های شناسایی اتوماتیک اطلاعات مختلف در مورد نوع کشتی ، موقعیت آن ،  مسیر کشتی ، سرعت و شرایط دریانوردی و سایر اطلاعات مربوط به ایمنی آن را به ایستگاه های روی ساحل و سایر کشتی ها و هواپیماها می رسانند.

 این اطلاعات برای عموم قابل دسترسی هستند بنابراین طی افزایش میزان دزدی دریایی در سومالی در 2009 ، کشتی ها ردیاب های خود را خاموش می‌کردند تا دزدان نتوانند مکان آنها را ردیابی کنند و اینگونه از خدمه خود محافظت می‌کردند.

 انتهای پیام/130