به گزارش «اکوپویا» به نقل از بیمه داری نوین زمانی که مقادیر قابل وصول در شرکت‌های بیمه رو به افزایش می‌گذارد، وصول خسارات از مسئول حادثه یا به اصطلاح «بازیافت خسارات» ضروری به نظر می‌آید. به عنوان مثال، بیمه‌گر مبلغ لازم جهت تعویض یک وسیله نقلیه بیمه شده را پرداخت می‌کند اما وسیله نقلیه بیمه شده مقصر حادثه نبوده و طرف مقابل مقصر شناخته شده است. لذا بازیافت خسارت و هزینه تعویض وسیله نقلیه از مقصر اصلی حادثه گرفته می‌شود. فرآیند بازیافت خسارت می‌تواند در داخل شرکت صورت گیرد یا به شرکت‌های دیگر که به عنوان جمع‌کننده‌های بدهی شناخته می‌شوند، برون‌سپاری شود.

سوال اصلی این است که آیا بیمه‌گران فرآیند پیچیده بازیافت خسارات یا مطالبات را خودشان انجام می‌دهند یا به شرکت‌های حرفه‌ای در این زمینه واگذار می‌کنند. اگر بیمه‌گران برون‌سپاری کنند در چه مرحله‌ای این کار را انجام می‌دهند.

 

برون‌سپاری در مرحله اول

برون‌سپاری سریع مطالبات دلیل ساده‌ای دارد. چرا شرکت باید کارمندان و کارشناسان خود را مسئول بازیافت خسارت کند و زمان باارزششان را که می‌توانند بر روی کار تخصصی‌شان صرف کنند و رضایت مشتریان را بالاتر برند، بر روی بازیافت خسارت بگذارند؟

بهترین کار برون‌سپاری فرآیند بازیافت خسارت در اولین روز است، چرا که کارشناسان حرفه‌ای بازیافت خسارت می‌توانند تحقیقات و پیگیری‌های خود را فورا آغاز کنند. اما برخی از شرکت‌ها که در روز اول بازیافت خسارات را برون‌سپاری می‌کنند پس از مدت زمانی آن را از شرکت جمع‌کننده بدهی می‌گیرند ولی دوباره به دلیل عدم موفقیت و سرعت مورد نیاز آن را برون‌سپاری می‌کنند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت آن است که در دوره‌هایی که حوادث بزرگ و فاجعه آمیز رخ می‌دهد، بازیافت خسارات به تعویق می‌افتد که این موضوع هزینه خسارات را بالا می‌برد و یک سیکل مارپیچی به وجود می‌آورد. برخی از مزایای برون‌سپاری بازیافت خسارات در ادامه عنوان می‌شود.

 

ارتباط‌گیری

مشتریانی که فرآیند برون‌سپاری را به سرعت انجام می‌دهند، لازم نیست در مورد پیدا کردن مکان مقصران حوادث نگران باشند یا برای پیدا کردن آنها وقت صرف کنند و چندین هفته منتظر دریافت خبری از آنها باشند که شاید اصلا اتفاق نیفتد.

 

کنترل اختلافات

این مرحله می‌تواند وقت‌گیرترین بخش از فرآیند بازیافت خسارات باشد. بیشتر مواقع طرف مقصر بر سر میزان مقصر بودن یا پذیریش مسئولیت مخالفت می‌کند. شرکت جمع‌کننده بدهی این موضوع را با تحقیق در مورد زوایای حادثه، گرفتن نظرات شاهدین، برقراری ارتباط با کارگزاران شخص ثالث، بیمه‌گران و تمامی ذیع نفعان، مدیریت می‌کند. گاهی اوقات طی کردن این مرحله چندین ماه به درازا می‌کشد، شرکت جمع‌کننده بدهی آخرین وضعیت پیگیری موضوع خسارت را به صورت روزانه ثبت می‌کند که در لحظه قابل دسترسی است.

 

تجربه و تخصص

شرکت بازیافت‌کننده خسارات و مطالبات  بیمه‌ای دارای کارمندانی است که درک کاملی از کد محصولات بیمه‌ای و قراردادهای تخصصی دارند. آنها می‌توانند به عنوان یک تیم مازاد در کنار بیمه‌گران فعالیت کنند. شرکت‌های بازیافت کننده خسارات می‌توانند پاسخ‌های سریع‌تری به بدهکاران و سهامداران بدهند، قادر هستند بین شرکت‌های بیمه و بدهکاران ارتباط برقرار کنند و به عنوان رابطی بین این دو حضور داشته باشند که در نتیجه آن بیمه‌گران دیگر مجبور نخواهند بود وارد فرآیند ارتباط‌گیری زمان‌بر با بدهکاران شوند.

 

پرداخت‌ها و برنامه‌ریزی

شرکت‌های جمع‌کننده بدهی‌ها در زمینه دریافت کامل خسارت یا بخش اعظم آن و بستن پرونده تخصص دارند. اگر این اتفاق رخ ندهد، شرکت‌های جمع‌کننده بدهی معمولا با راه‌اندازی روش‌های پرداخت و برنامه‌ریزی کاملا اتوماتیک، دوره‌های طولانی نظارت و گزارش موارد اقساط و بازپرداخت را بررسی می‌کنند.

 

مشاوره حقوقی و انجام مراحل قانونی

اکثر شرکت‌های معتبر جمع‌کننده بدهی، بازوهای قانونی خود را دارند. شرکت‌های جمع‌کننده بدهی برای مشتریان‌شان مشاوره قانونی در زمینه بازیافت خسارت و دفاعیه‌های لازم ارائه می‌دهند و در صورت نیاز مشاوره‌های قانونی رایگان در اختیار آنها می‌گذارند. این موضوع باعث سرعت بخشیدن به نرخ بازیافت خسارت و وصول مطالبات می‌شود.

 

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

بالاترین صرفه‌جویی برای بیمه‌گران، جلوگیری از استخدام دائمی کارشناسان بازیافت خسارات و مطالبات در شرکت بیمه است. هزینه‌های بازیافت خسارات با برون‌سپاری کردن آن به کارشناسان متخصص در این حوزه به شدت می‌تواند کاهش یابد. صرفه‌جویی در زمان نیز یک فاکتور مهم است. کارشناسان بخش خسارات پس از برون‌سپاری می‌توانند بر روی خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان تمرکز کنند و فرآیند دریافت خسارات را بدون نگرانی از پیگیری موضوع خسارت و وصول آن، کامل کنند.

 

استخدام جمع‌کننده بدهی

بیمه‌گران باید به دنبال شرکت‌های جمع‌کننده بدهی باشند که بتوانند بدون توقف بر روی موضوع خسارات و مطالبات  کار کنند. شرکت‌های بازیافت‌کننده خسارات باید قادر باشند کار مکان‌یابی، جستجو، وصول مطالبات، تحقیق و تفحص، گزارش نویسی و تعیقیب را به درستی انجام دهند، بدین صورت است که می‌توان از یک شرکت خدمات مورد نیاز را دریافت کرد. همچنین باید توجه داشت شرکت جمع‌کننده بدهی که انتخاب می‌شود توان انجام کارهای بیمه‌گر را داشته باشد و متخصصین ماهر و کارشناسان خبره را در کار خود به کار گیرد.

 

https://debtrecoveries.com.au/insurance-claims-recoveries-when-to-outsource-to-a-debt-collector/